Despre dezastre arheologice în SUA și patrimoniul românesc
Cartea scrisă de Darby
C. Stapp și Julia G. Longenecker (Avoiding
Archaeological Disasters. A Risk Management Approach, Left Coast Press
Inc., Walnut Creek, 2009) se
deschide, din prefață, cu o istorie banală în care un excavatorist, săpând,
scoate cupa plină cu lemn, piatră, fragmente ceramice și oase. Acolo în SUA,
pentru că există legi și se și aplică, proiectul se oprește iar antreprenorii,
arheologii, birocrații și părțile civice interesate țin ședință după ședință
pentru a hotărî ce să facă în continuare. Costs
escalate, schedules evaporate, and people become frustrated, angry, and
confused (p. 9).
Se întâmplă și în
România, în fiecare zi. Aproape sigur, chiar în acest moment undeva, într-un
sat sau oraș de la noi, un constructor distruge un context arheologic. De cele mai multe ori evenimentul trece
neobservat, instituțiile statului (direcțiile și poliția de patrimoniu) fiind
subdimensionate și toată energia civică fiind concentrată
pentru salvarea Roșiei Montane. În plus, primul om în stat, președintele
Băsescu, devine frustrat, nervos și confuz și vrea să modifice și bruma de
legislație de protecție a patrimoniului astfel încât autostrăzile să nu se mai
împiedice de «două cioburi» sau de o «mierlă cu penele nu știu cum»[1].
În cartea autorilor
americani, în capitolul 2, The Anatomy of
Archaeological Disasters, sunt prezentate două exemple, două studii de caz:
The Blaine Wastewater Treatment Facility
Expansion Project (în Blaine, Washington, la nord de Seattle) și The Port Angeles Graving Dock Project (în
Port Angeles, Washington). În ambele cazuri construcții industriale au afectat
(distrus parțial) patrimoniul arheologic (istoric) respectiv situri arheologice
ale indienilor americani.
O să rezum unul
dintre ele pentru a putea inventaria etapele și procedurile unei săpături
arheologice preventive din US of A.
În cazul Blaine a
existat un raport inițial de diagnoză arheologică făcut de o cunoscută firmă de
«cultural resource» din zona Pacificului de Nord-Vest, raport care a descris
situl și cimitirul și a detaliat munca de cercetare arheologică preliminară
construcției. Se cunoștea de câteva decenii că în zonă este un cimitir al
indienilor americani (tribul Lummi), câteva zeci de morminte fiind descoperite
anterior de arheologii unei universități locale. Arheologul a încercat să
coreleze planurile cercetărilor vechi cu cel al proiectatei instalații
industriale, fără succes. În plus, membrii comunității tribale locale au confirmat
faptul că cimitirul a fost folosit și în vremuri mai recente.
În faza următoare
arheologul care a câștigat lucrările a semnat un contract (a memorandum of agreement) cu finanțatorul lucrărilor - RDA (Rural
Development Agency) și executantul proiectului (autoritatea locală – City of
Blaine), cu SHPO (pronunțat «ship-o», the Washington State Historic
Preservation Officer), dar și cu Lummi Nation (reprezentanții comunității
locale). Înainte de demararea proiectului agenția federală care a oferit banii
pentru proiect a solicitat o documentație care să certifice faptul că locul
ales respectă condiții prevăzute în legislația existentă, de exemplu, NEPA
(National Environmental Policy Act) și NHPA (National Historic Preservation
Act). Secțiunea 106 din NHPA prevedea obligativitatea unei evaluări
arheologice.
Firma de arheologie
locală (cu o bună reputație și vastă experiență) care a făcut evaluarea
inițială a pierdut licitația, în detrimentul unei firme de construcții
internațională (cu o mică divizie arheologică), care a făcut o ofertă mai
apropiată de cât era dispusă primăria din Blaine să cheltuiască (aproximativ 50
000 USD, din care 40000 USD erau destinați lucrărilor arheologice propriu-zise).
În agreement-ul arheologilor cu părțile
interesate s-au prevăzut metode non-distructive de diagnoză (scanare cu ground-penetrating radar) și 20 de
sondaje stratigrafice manuale cu dimensiunile de 1 x 1 m (vezi plan).
În faza anterioară
construcției s-au executat, cu mijloace mecanice, două secțiuni lungi, pentru a
vedea unde se află complexele și, în funcție de asta, să se amplaseze cele 20
de sondaje. În prima zi s-au identificat oase umane, drept care, arheologii,
urmând procedurile din contract, au contactat reprezentanții tribali și le-au
transferat acestora. În următoarele 10
zile arheologii nu au mai raportat tribului descoperirea de oase umane. După această perioadă o comisie de
specialiști (arheologi) și doi reprezentanți ai Lummi Nation au vizitat situl.
Nu s-au văzut oase umane, doar numeroase artefacte, fără identificarea
complexelor arheologice (structuri de locuit). Pe baza acestor observații
arheologul a recomandat primăriei începerea construcției (planificarea
activităților nu a mai permis pregătirea raportului arheologic), cu supraveghere
arheologică (o echipă de două persoane, supervizată de arheologul șef). Ar fi
trebuit să fie și doi reprezentanți ai tribului, dar participarea acestora a
fost suspendată din rațiuni financiare. Din prima zi au fost descoperite oase,
pe care cei care supravegheau, nu le-au identificat ca fiind umane (din cauza
lipsei de experiență). În a patra zi au fost descoperite mai multe oase,
dintre care unele au fost, însă, identificate ca umane. Din motive niciodată explicate
nu s-au respectat înțelegerile și contractul semnat și nimeni nu a contactat
tribul sau autoritățile. Pentru că au continuat să descopere morminte, lucrul a
încetat și arheologii au prelevat oasele umane, artefactele și au documentat
situația din teren. În a șasea zi autoritatea locală și-a exprimat îngrijorarea
în legătură cu creșterea costurilor, datorate încetării lucrărilor de
construcții. Până la sfârșitul celei de-a doua săptămâni de excavații au fost
identificate, prelevate și puse în cutii circa 30 de morminte. Cu excepția unui mesaj telefonic (voice mail) la sediul tribal, nu s-au
raportat descoperirile către tribul Lummi.
În a 16-a zi un reprezentant
tribal a vizitat situl, a aflat despre descoperirea mormintelor și a anunțat
Washington SHPO și, în câteva zile, lucrările au fost oprite. SHPO a decis că
mutarea a două duzini de morminte a fost o încălcare a contractului, acesta a
fost denunțat și procesul a început.
S-a aflat că o mare
cantitate de pământ a fost excavată din zona cimitirului, transportată în altă
parte pentru amenajări și împrăștiată pe o mare suprafață (cu tot cu oasele
umane). Munca de recuperare a oaselor a continuat și zece ani mai târziu.
După mai mulți ani
de procese s-a ajuns la o înțelegere prin care comunitatea Lummi a primit din
partea firmei de construcții și a autorității locale din Blaine despăgubiri de
5 000 000 USD. Proiectul nu a mai fost început pe acel teren și o altă locația
a fost găsită pentru construirea stației de epurare. Membrii tribului au fost
afectați de faptul că strămoșii lor au fost dezgropați și oasele lor
împrăștiate across the landscape.
Nici un raport arheologic n-a fost vreodată produs, așa că, conchid autorii,
din orice perspectivă am privi lucrurile, acest proiect a fost un dezastru
arheologic.
Cartea continuă cu alte exemple, cu o strategie a planificării lucrărilor, cu tehnici de management al riscului, cu anexe despre legislația și structurile instituționale din diverse țări din lume (sunt amintite 23 de țări europene, dar nu și România).
Cartea continuă cu alte exemple, cu o strategie a planificării lucrărilor, cu tehnici de management al riscului, cu anexe despre legislația și structurile instituționale din diverse țări din lume (sunt amintite 23 de țări europene, dar nu și România).
În România nu se va
întâmpla niciodată ceva care să respecte această structură a succesiunii
evenimentelor și raportul acțiuni – consecințe, din mai multe motive. În primul
rând lipsesc «indienii», adică lipsesc actorii interesați în păstrarea
patrimoniului. Pentru comunitățile locale din țara noastră vestigiile
arheologice sunt din categoria «două cioburi», ele nu aparțin nimănui, nu sunt
revendicate de comunitate, sunt prostii inutile care încurcă lucrările agricole
sau de construcție. Iar arheologii, pentru simplul fapt că par interesați de
asemenea prostii, sunt niște ciudați care umblă după potcoave de cai morți și
oale sparte. Mai sunt, desigur, și excepții. Proiectul construirii unei parcări
subterane în Cluj-Napoca, pe străzile Universității și Mihail Kogălniceanu,
deci în a doua incintă medievală a Clujului, a mobilizat, în toamna 2012,
energiile comunității maghiare care a protestat timid în presă și în proximitatea
sondajului arheologic. Proiectul a fost abandonat de Primăria Cluj-Napoca,
probabil din alte considerente, dar exemplul e suficient pentru a demonstra că
uneori ruinele pot fi revendicate. Vestigiile romane ale Clujului sunt clamate
de românii verzi, cele medievale de maghiari.
Apoi, vestigiile nu
sunt protejate de statul român. În fiecare județ există câte o direcție
județeană pentru cultură și patrimoniu unde ar trebui să lucreze și un arheolog
specialist pe post de consilier. Nu cunosc organigramele direcțiilor județene din
țară dar știu sigur că nu toate au un angajat specializat pe problemele
patrimoniului arheologic (de obicei sunt arhitecți, specialiști în patrimoniul
construit, și el extrem de important și aflat sub asediu din cauza modernizării
edilitare). În comisiile zonale ale monumentelor, organisme consultative ale
direcțiilor, abia dacă mai există câte un arheolog pentru patru județe, rătăcit
printre arhitecți și ingineri constructori. Poliția de patrimoniu are un
angajat pe județ. Și-atunci, mă întreb, cum poate o asemenea structură
subdimensionată și subfinanțată, să gestioneze riscurile distrugerii patrimoniului
arheologic?
Celălalt punct slab
al cazului Blaine, diagnoza arheologică insuficientă și nerespectarea
procedurilor de protecție a patrimoniului, este regulă în România de azi.
Foarte puține lucrări care implică excavații și, deci, distrugerea vestigiilor
din sol și subsol ajung să urmeze calea procedurilor legale. De obicei,
birourile de urbanism din primării, acordă autorizații de construcție fără să
țină cont de faptul că perimetrele se află în zone cu vestigii reperate (sau,
mai mult chiar, în zonele de protecție arheologică). Este adevărat și că
planurile de urbanism general și zonal ale localităților nu sunt aduse la zi și
zonele de protecție nu sunt delimitate corect sau deloc. Deficitară este, în
România, și inventarierea și cartarea zonelor cu vestigii arheologice reperate.
Nu cred că lucrări
de construcție au fost oprite pentru «două cioburi» sau că cineva a plătit
despăgubiri în România pentru distrugerea unui sit arheologic. Societatea
civilă ignoră în bună măsură riscul distrugerii patrimoniului și asediul
continuu la care sunt supuse moștenirile cultural-istorice (fie că e vorba de
patrimoniu arheologic, construit sau imaterial). Pentru politicieni și
administrația centrală problemele legate de prezervarea și/sau salvarea
patrimoniului arheologic sunt piedici suplimentare în calea proiectelor
economice și a planurilor mărețe de dezvoltare a infrastructurii. Legislația,
și așa permisivă, este greu de aplicat și respectat de către toți actorii
implicați. Despre corectitudinea licitațiilor și a acordării contractelor de
execuție a lucrărilor (și de descărcare de sarcină arheologică) nu are rost să
mai amintim (e suficient să deplângem condiția noastră balcanică și să dăm vina
pe moștenirea bizantină și influența otomană).
Credeam că va fi
reconfortant, ca român, să citesc această carte și să văd că nu suntem singurii
care ne distrugem cu zâmbetul pe buze patrimoniul arheologic și istoric. Dar
efectul scontat a fost invers, cazurile americane nu au făcut decât să
sublinieze, să evidențieze, disfuncțiile societății noastre, să ne arate cât de
departe suntem de soluții. La noi principala problemă este disprețul față de
bunul public și bagatelizarea și nerespectarea legilor (National Environmental
Policy Act = «mierlă cu penele nu știu cum»; National Historic Preservation Act
= «două cioburi»).
[1]http://www.ziare.com/basescu/presedinte/basescu-de-cate-ori-dai-de-doua-cioburi-se-opresc-lucrarile-la-autostrada-862332.

