...se vogliamo che tutto rimanga come è, bisogna che tutto cambi...
Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Il Gattopardo

marți, 23 martie 2021

Jurnal de pandemie cu autori antici (VI)

 Non semper Saturnalia erunt…

Dicebam vobis: Non semper Saturnalia erunt…, avertizează un personaj al lui Seneca din Apokolokyntosis 12, o chestiune pe care o uităm mai tot timpul. Luna asta am fi putut aniversa un an de pandemie, în 16 martie 2020 s-a declarat starea de urgență sanitară în România, mai cunoscută sub numele englezesc de Lockdown. Multe lucruri bizare care au frizat anomia și răsturnarea ordinii sociale s-au întâmplat în această perioadă. Oamenii s-au împins în supermarket-uri să nu rămână fără hârtie igienică, drojdie și făină, speriați de perspectiva izolării prelungite și a foamei. Autoritățile au instalat carantina și au stabilit că părăsirea domiciliului se poate face doar pe bază de declarație. Au dispărut de pe străzi mașinile și gazele de eșapament și diverse fake news ecologiste au trâmbițat reîntoarcerea animalelor sălbatice pe străzi ca într-un film post-apocaliptic. Pandemia globală și măsurile prin care au reacționat factorii politici au fost percepute, în fond, ca o mică apocalipsă. Viețile tuturor  s-au schimbat decisiv, mai ales a celor care și-au mutat toată activitatea în online. Lipsa rutinei zilnice, a mersului la servici, izolarea în case, regăsirea timpului liber în familie, a loisir-ului, ne dă cumva o percepție nouă asupra realității. Începem să confundăm realitatea cu virtualul, să trăim în imaginație sau în filme și, de aceea, nici faptele nu mai au consecințele obișnuite. Vreau numai să subliniez faptul că s-a instalat în România, cel puțin, o stare de anomie vecină cu cea care caracteriza sărbătorile antice ale inversiunii: Sacaea babiloniană, Kronia grecilor sau Saturnalia romană. Erau permise atunci, în intervalul scurt al sărbătorii, lucruri care nu erau permise de obicei, în lumea de zi cu zi. La Thesmophorii și în timpul sărbătorii zeiței Bona Dea femeile se purtau ca bărbații. Nu chiar purtau bărbi ca în Atena lui Aristofan (Adunarea femeilor), dar aveau momentul lor de strălucire fiind servite de bărbați, vorbind licențios etc.,  lucruri la care în polisul antic, masculin și cetățenesc, nu aveau, în mod obișnuit, acces. Dar ceea ce caracteriza sărbătorile inversiunii de sfârșit de an era domnia temporară a sclavilor. Aceștia purtau boneta frigiană, semn al eliberării din sclavie, se lăfăiau în triclinia fiind serviți la banchet de proprii lor stăpâni. Sau cel puțin așa zic izvoarele epocii. Se asociază pentru anumite sărbători, cum este cea de la Roma a zeiței Bona Dea, vacanțe judecătorești, pentru ca anomia să fie completă. Să se regreseze în haosul originilor conform interpretării date scenariului sărbătorii de către R. Caillois și M. Eliade, în lumea de dinaintea Creației cosmosului social. Acolo in illud tempus, înaintea instalării normelor sociale, totul era permis. Ginecocrație, putere servilă, lipsa judecății și, deci, a răspunderii pentru faptele comise. 

Sunt curios în România în distopia lockdown-ului și anomia stării prelungite de alertă câte anomalii s-au produs. Câți tâmpiți care nu puteau în mod normal să ocupe un post au fost angajați prin șmecheria transferului de pe post pe post la stat. Câți sclavi politici, lătrători de ocazie și executanți docili, au fost angajați în posturi cheie și ne conduc. Când atenția autorităților a fost îndreptată asupra celor care nu aveau declarație pe proprie răspundere sau a bătrânilor care umblau lela pe stradă în afara intervalului orar prescris, câți or fi profitat ca să fure ceva, să încheie tranzacții oneroase?  Doar întreb, pentru că așa cum școala online e jumătate de școală și ședința de judecată online ar trebui să fie jumătate de ședință de judecată. Câți tâmpiți care nu știu câte prune au în straiță nu au luat în ultimul an decizii decolate din posturile de conducere pe care le-au ocupat în pandemie? Câți oameni, în realitate, nu și-au făcut treaba pentru care au fost remunerați? Nu știu, numai întreb. Dar știu că toată această perioadă de anomie o să ne coste ca societate, toate se vor deconta la un moment dat. Pentru că, așa cum zice un jurisconsult anonim din pamfletul lui Seneca, non semper Saturnalia erunt....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Discoveries

  https://archaeologymag.com/2025/10/rare-bronze-temple-facade-box-found-in-turda/